Foto: Øyvind Andre Brusletten

onsdag 7. mars 2012

Hjertesyk / Usynlig syk

Tenkte jeg skulle skrive litt om å være usynlig syk..

Mange tenker nok når de ser meg at hun der er ikke mye syk, Jeg går tur med hunden min, jeg er i stallen hos hesten min, jeg vasker huset mitt selv, ja jeg gjør alt i det daglige selv, Alenemor, kjører datteren til skole, ridning osv osv... Til tider er dette strevsomt, men samtidig holder det meg oppe, jeg må ut og jeg må røre meg.

Snakket med ei venninde fra travbanen her om dagen, vi snakket om sykdom og det å være usynlig syk.

Hun sa til meg at: Jeg kan faktisk se at du er syk, eller jeg kan se for meg deg med et nytt friskt hjerte.. Jeg tror du vil forandre deg, du vil være like blid og hyggelig, men jeg tror at du får et annet aktivitetsnivå og en annen energi.. Du vil kansje gjøre ting enda mer effektivt..og anderledes.

Og ja, jeg var ei tøff jente før, sterk, spilte fotball som jente og helt til jeg ble syk 21år gammel, prøvde selv etter jeg ble syk, men besvimte på fotballbanen....Da måtte jeg legge opp. Jeg trente jo med jentene i fotballen, vi jogget, trente styrke.... Jeg både rei og kjørte hesten min selv hurtig på travbanen. Nå tør jeg ikke det, for er redd jeg ikke skal ha krefter til å få stoppet den....Musklene mine blir så fort tomme pga lite oksygen. Jeg jobbet 100%...

Jeg er blitt pysete og redd etter jeg ble syk, sover ofte dårlig om nettene, før jeg fikk pacemakeren var jeg redd for å sove, redd jeg ikke skulle våkne igjen.. Det har heldigvis blitt bedre. Men drømmer fælt om nettene, tror nok det er underbevisstheten som jobber.

Hvis noen spør meg om hvordan jeg har det og om det går bra så svarer jeg alltid, jada alt bra..

Nå har jeg vært syk siden jeg var 21år, husker nesten ikke hvordan det var å være frisk.

Jeg er jo oppe og går, og er det ikke noe utenom de vanlige plagene, ja så har jeg det bra :)

Savner en kjæreste, en å dele hverdagen med.. har mistet litt troen på meg selv,  hvem vil ha ei jente som er syk, med pacemaker, ufør.. 

Som nevnt i tidligere innlegg: vi hjertesyke er ikke anderledes..vi må bare gjøre ting anderledes <3 sitat Bibbi <3 jeg støtter meg på den, jeg er jo fortsatt meg :)

Kepp on smiling :) <3





2 kommentarer:

  1. Synes du fortsatt er ei tøff jente, Janne :) Stå på!

    SvarSlett
  2. Janne:)

    Du er ei solstråle, og du er ei dame som aldri gir opp..
    Jeg referer alltid til deg når jeg tenker på styrke, medgang og motgang.
    Du er å blir den tøffeste jeg kjenner, og jeg er veldig glad i deg.

    Vi får ta lunsjdaten vår veldig snart:)
    Vi sees:)
    Stoor klem fra Veronika:)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.