Foto: Øyvind Andre Brusletten

tirsdag 10. januar 2012

Levertransplantert datter

Da jeg var 25år fikk jeg datteren min. Jeg hadde hjertesvikt også på denne tiden, men i såpass liten grad at et svangerskap kunne gjennomføres med hyppige kontroller. Alt gikk helt fint gjennom hele svangerskapet og fødselen.
Ei lita jente kom til, 3140 tung og 48 lang. tilsynelatende frisk, men etter ca fjorten dager ble hun mer og mer syk. Hadde gulsott og ble gulere og gulere. Ble lagt inn og funnet ut at hun led av gallegangsatesi. En slags betennelse som oppstår i gallegangene som ødelegger disse. 21 dager gammel ble hun "kasai" operert. De laget et hull i tarmen og sydde den direkte på leveren så avfallstoffer skulle komme ut. Dette fungerte bra en stund, men når Cecilie var 5mnd gammel ble hun alvorlig syk. Hun fikk blodforgiftning og lungebetennelse, i tilegg begynte leveren å svikte. Hun ble satt på ventelite for transplantasjon, hasteliste... Hun var så dårlig på den tiden at vi holdt på å miste henne. Legen ringte hjemmefra og ned på avdelingen på riksen kl tolv på kvelden og spurte om hun levde. Var grusomme dager, se veslejenta kjempe for livet. Magen var stor som en fotball og hun hadde problemer med å puste.


Mirakuløst kom hun seg igjen, og etter 3 mnd på venteliste ble det bestemt at hun var i så god form at kriteriene for en transplantasjon ikke lenger var tilstede. 

Årene gikk og alt gikk ganske greit, hadde noen innleggelser med bakterieinfeksjoner i leveren og etter 6år kom de hyppig og leveren begynte svikte igjen. Nå ble hun satt på lista igjen... Ventet i 6 laaange mnd.. En stor belastning å gå vente på telefonen fra riksen, masse tanker rundt det hele. Da dagen kom var jeg glad jeg var alene når telefonen ringte, jeg bare gråt..

Det værste var å gå fra ungen sin på opersjonsbordet,mens hun sov søtt med bamsen sin ved siden av ..

Alt gikk heldigvis bra, uten komplikasjoner var vi hjemme igjen etter 5 uker :)

Vel hjemme fikk hun  CMV virus, et virus som er helt ufarlig for friske mennesker, men som for Cecilie  kunne være farlig. Ble lagt inn igjen for å få medisin intravenøs, kuren var lang 3uker.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.